FANDOM

Przechowywanie modeliny jest zagadnieniem ważnym zważywszy na wariackie ceny FIMO (i przeciętną trwałość modelin “szkolnych”).

Modelinę przechowujemy w różnych warunkach zależnie od aktualnego stanu (fazy użycia).

Modelina surowa nieprzetworzonaEdytuj

Po pierwsze, surowa modelina schnie. Szkodzi jej powietrze (twardnieje i obsycha, wymusza ciężką pracę przy ożywianiu), zbyt wysoka temperatura (podpieka się i przestaje nadawać do reaktywacji) oraz kontakt z nieprzyjaznymi substancjami chemicznymi (wchodzi w reakcję, rozpuszcza się).

Nieprzyjazne substancje to m. in. woda. Woda rozpapruje modelinę, którą później trudno doprowadzić do stanu używalności. Nie będę wchodzić w szczegóły o rozpuszczalnikach i innych świństwach - po prostu, daleko od chemii.

Nieprzyjazną substancją dla modeliny jest… inna modelina. Oczywiście jeżeli zetknęły się w sposób nieplanowany. Ponieważ, zależnie od koloru i gatunku, może to poskutkować sklejeniem, zabrudzeniem albo i mocnym wymieszaniem kolorów (jeżeli nie da się ładnie rozkleić kawałków), rozsądnie jest przechowywać modelinę podzieloną na kolory, najlepiej w indywidualnych dla kolorów opakowaniach.

Niektóre gatunki modeliny mają wadę chemiczną składu, która polega na “puszczaniu”. Nie wiem, czy jest to wina farby, czy składnika zmiękczającego, ale w przynajmniej jednym przypadku natknęłam się na czarną modelinę, która nie tylko nie była czarna, a fioletowa (po wymieszaniu z białą tej samej firmy dawała róż różnego natężenia), ale w dodatku zrobione z niej czarno-białe wzory millefiori po jakimś czasie stawały się czarno-różowe.

Fioletowe - wazoniki - i - swiecznik

Wazoniki i świecznik z modeliny która "przesiąkła"

Chemia wpływa tez na to, w czym należy przechowywać modelinę. Ponieważ modelina to, najogólniej, PCV ze środkiem zmiękczającym, to po zetknięciu z innym tworzywem sztucznym o podobnym charakterze może mu zaszkodzić A kiedy będzie mu szkodzić, to zmieni się jej własna struktura wewnętrzna (bo środek zmiękczający się zużyje, bo część drugiego materiału “rozpuści się” w modelinie), wiec trzeba wiedzieć, jakich tworzyw unikać. Jeżeli odpakuje się ją już z folii (FIMO) lub pudełka z folia (szkolna), to można:

  • zawinąć FIMO z powrotem w oryginalna folijkę i potem wraz z innymi w opakowanie zbiorcze, starając się uniknąć kontaktu powierzchni modeliny ze sobą nawzajem.
  • wrzucić kostki do indywidualnych woreczków strunowych - modelina nie reaguje z folia.

Pudełka (oraz inne elementy, takie jak płytki do rolowania swirli) powinny być:

  • ze szkła (ale szklane pudełko trudno dostać…)
  • z polipropylenu; polipropylenowe pudełka rozpoznaje się po tym, że na dnie mają trójkąt z “PP” wpisanym w środek; teoretycznie również może nadawać się pleksi, ale mimo teorii też się uszkadza od modeliny

Czego unikać:

  • butelek i “słoików” ze znakiem “PET” na dnie - rozpuszczają się niemal w oczach
  • opakowań od płyt CD/DVD - mogą się wydawać świetne jako np. płytki do swirlowania, ale paprzą się niemal natychmiast - są z polistyrenu; tak samo opakowania od lodów lub serków!

Modelina surowa, przetworzonaEdytuj

Przechowywanie wyprodukowanych już wałeczków z wzorem można zorganizować np tak: 1. pociąć utoczony wałek na równe kawałki 2. z rolki papieru do pieczenia (np. silikonowanego, Jan Niezbędny) uciąć kawałek szeroki tak jak odcinki wałka w 1 są długie 3. zawinąć kolejne wałki w taśmę papieru tak, żeby się nie stykały ze sobą modeliną (owinąć ściśle jeden, przyłożyć drugi, owinąć i znów wokół pierwszego, dołożyć trzeci, tworząc trójkąt etc.) 4. włożyć do niereagującego pojemnika (długość w pk. 1 dostosować do używanego pudełka) i poukładać tak, że widzieć “twarze” wałków albo przez górę pudełka (czyli wałki pionowo), albo przez przezroczystą ściankę 5. całość włożyć do lodówki, a najlepiej do zamrażalnika - wtedy zaraz po wyjęciu wałeczki będą się nadawały do krojenia (o ile nie trzeba będzie ich zmniejszyć, ale modelina po wyjęciu z takiego pudełka szybko rozmarza)

Przechowywanie elementów (kawałki lalek, części pudełek) - elementy płaskie najlepiej przełożone papierem silikonowanym, elementy okrągłe - na podstawie, która nie pozwoli im się toczyć (harmonijka z papieru, elementy ułożone w rowkach). Trzeba pamiętać, że jeżeli modelina elementu wyschnie za bardzo, może być problem z dolepieniem jej do reszty przedmiotu.

Obiekty oklejone modeliną, koraliki etc przed upieczeniemEdytuj

Po oklejeniu lub finalnym przygotowaniu do pieczenia nie zawsze mamy partię przedmiotów, która uzasadniałaby włączenie piekarnika (albo mamy plan dorobić większą partię czegoś). Do czasu pieczenia należy już gotowe obiekty zabezpieczyć.

Wskazane jest m.in. ochronienie ich przed nadmiernym światłem słonecznym (kolory, struktura chemiczna), wodą (patrz pkt 1) i kurzem, który przyklei się do lepkiej powierzchni i jest trudny do usunięcia, jeżeli dana praca nie przewiduje szlifowania/polerowania (np. laleczki). Z moich doświadczeń polecam wyłożenie blaszki do pieczenia papierem silikonowanym, odłożenie tam już gotowych przedmiotów (odpowiednio od siebie oddalonych) i… wstawienie do piekarnika, jeżeli nie jest potrzebny nikomu innemu. Sucho, nie za ciepło (do czasu), kurz nie leci, młodsze rodzeństwo nie wetknie paluszków.

Nie należy stawiać przedmiotów zbyt blisko, bo posklejane wazoniki czy figurki kiepsko się rozkleja, a ruszanie blaszką przy wkładaniu do piekarnika bywa wystarczające, żeby poruszyć i posklejać leżące na niej kawałki modeliny.

Przedmioty upieczoneEdytuj

Modelina upieczona to efektywnie plastik. Kruchy niekiedy, ale plastik. Podgrzewanie do temperatury pieczenia (ok 130-140 st) jej nie szkodzi, ale nie należy jej wystawiać na kontakt z otwartym ogniem. Przedłużona ekspozycja na promienie słoneczne może powodować blaknięcie kolorów lub ich zmianę, zależnie od gatunku modeliny.

Modelina jest materiałem dość kruchym, dlatego gotowe wyroby nie powinny być przechowywane w miejscach, gdzie mogą zostać przygniecione, upuszczone lub ukruszone.

Upieczona/ugotowana modelina teoretycznie nie powinna farbować, jednak ze względu na właściwości niektórych farb oraz nieznaną jakość produktów niektórych firm w przypadku ozdabiania materiałów (ubrań, obić) koralikami z modeliny i potrzeby prania tych materiałów należy wykonać uprzednią próbę przez przepranie kilku koralików w wodzie z mydłem w towarzystwie próbki tego materiału.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki